Suomen Kasarmit - Historiaselvitys - page 16

16
Suomen kasarmit | Kulttuuriympäristö- ja rakennushistoriaselvitys | 20.12.2013 | Arkkitehtitoimisto ark-byroo
nettu entisestään.33 Tämä Eureninpuistok-
si nimetynkaistaleenmuutoshistoria liittyy
alueen liikennejärjestelyiden kehitykseen.
Merkittävin muutos alueen liikenneväylien
osalta oli Helsinki–Tampere-moottoritien
rakentaminen entiselle kosteikkoalueelle,
jonka yli Kuivasilta oli tähän asti kulke-
nut. Nyt siihen rakennettiin moottoritie,
jonka ensimmäinen osuus Hämeenlinnan
kaupungin kohdalla avattiin liikenteelle
vuonna 1964 ja Suomen kasarmien ohitse
kulkeva osuus valmistui 1968.34 Eurenin-
katu tuli palvelemaan sekä moottoritien
liityntäliikennettä että kaupungin sisäistä,
moottoritien yli kulkevien siltojen yhdys-
liikennettä. Nämä edellyttivät uusia linja-
uksia. Nyt liikennejärjestelyt ovat uuden
muutoksen edessä, kun Suomen kasarmien
itäpuolelle on rakennettu 220 m pituinen
kansi moottoritien yli. Vuoden 2014 lop-
puun mennessä kannen päälle valmistuu
kauppakeskuksen ja asuintalojen kokonai-
suus. Jo nyt Eureninkatu on muutettu kak-
sisuuntaiseksi.35
Vuonna 1992 vahvistetussa, voimas-
sa olevassa asemakaavassa kasarmit ovat
33 Hämeenlinnan kaupungin asemakaavat 244,
350, 2087; Joutsen 2007, 33.
34 Joutsen 2007, 22–23.
35 Tietoa Moottoritien kate -hankkeesta Hä-
meenlinnan kaupungin verkkosivuilla.
puolustusvoimien aluetta ja Eureninka-
dun laidan viherkaistale on puistoaluetta.
Entinen sairaalan alue Selkäsuonkadun
eteläpuoleisessa korttelissa on kaavamuu-
toksen myötä merkitty asuinkortteliksi.
Selkäsuonkatu on kevyen liikenteen väylä,
ja vain tonteille ajo on sallittu.
1...,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,...124
Powered by FlippingBook